Nel Martí: "L'Estat no afegeix 3'5M€ al descompte de resident per tenir una tarifa plana de 30€. En canvi, sí destina 3.679 M€ en AVE"
"Amb els beneficis d'AENA a les Illes, podríem tenir 2 tarifes planes, i no tenim res"
Fa dues setmanes es van reunir representants de MÉS per Menorca, de MÉS per
Mallorca i de Comissions Obreres per parlar del procés de privatització d’AENA,
de les seues conseqüències i de mesures per aturar-la i revertir-la.
La nostra postura, llavors, ja era molt clara. Resumíem: L’esquerra
sobiranista aposta per la gestió pública i pròpia per garantir el servei
públic, els drets laborals i un funcionament adequat a les necessitats i el model
econòmic i social de cada illa.
Avui podem dir que a Mallorca tenen clar que una gestió pública i pròpia del seu aeroport és fonamental. A Menorca, idò, hem de tenir molt clar que és vital.
Avui s’ha aprovat al Ple del Parlament una PNL sobre la privatització
d’AENA, signada al seu moment per MÉS per Menorca, MÉS per Mallorca, Gent per
Formentera, Podem i PSIB-PSOE, i que podeu llegir aquí mateix:
Proposició no de llei sobre la privatització d’AENA
El govern d’Espanya ha privatitzat el 49% del capital
d’AENA tot i els reiterats acords del Parlament, així com d’altres
institucions de les Illes Balears, i ha donant l’esquena a les reiterades
peticions de participació de les
Illes Balears en la gestió i la
presa de decisions dels nostres aeroports així com del manteniment de la gestió i titularitat pública
dels mateixos.
La decisió del Consell de Ministres implica, en la pràctica, l’aprofundir
en un model de gestió fortament centralitzat que s’ha vist accentuat per la
important participació de capital privat promoguda per la privatització.
El Parlament i les principals institucions, partits, entitats i
associacions de les Illes Balears s’han manifestat reiteradament sobre la
importància capital dels nostres aeroports en la economia de les nostres illes,
la mobilitat de les ciutadanes i els ciutadans i per a la nostra indústria
turística, atès que més del 90% dels visitants depenen per a arribar
precisament de les comunicacions aèries.
En aquest sentit, les institucions públiques i les entitats cíviques i
socials han manifestat clarament la seva gran preocupació sobre les molt
negatives conseqüències que pot comportar, a la llarga, la privatització d’AENA
amb la destrucció de llocs de feina, la pèrdua de qualitat i drets laborals i
de gestió del servei públic, així com de la pèrdua de control del propi model
territorial i de la política turística per part de cadascuna de les Illes
Balears.
Després d’un temps de funcionament del nou Consell d’Administració d’AENA,
amb una forta presència d’interessos privats en el mateix, s’ha pogut constatar
públicament que els únics beneficiaris de la privatització han estat,
precisament, els inversos privats (molts del quals, endemés, amb fons d’origen
si més no opac), que han obtingut unes importants i ràpides plusvàlues. Açò ha
fet sospitar que el preu de sortida de les accions en la privatització va ser
excessivament baix i que havia implicat, de fet, el malbaratament d’un bé públic
com AENA que, endemés, no significava cap cost al pressupost públic sinó que,
ben al contrari, donava i dóna beneficis. Fins ara, el Ministeri de Foment no
ha pogut contrarestar aquestes fonamentades sospites ni amb arguments ni amb
proves concloents.
Així mateix, hem pogut constatar que la privatització d’AENA no ha implicat
cap millora ni en la gestió ni en el funcionament dels aeroports de les Illes
Balears, car no ha significat cap benefici per a la competitivitat dels nostres
aeroports ni per a la connectivitat (ni per a la turística ni la imprescindible
de les ciutadanes i els ciutadans de les Illes Balears). Ben al contrari, es
mantenen (i agreujats) els problemes de funcionament dels legítimament nostres
aeroports, com s’ha pogut comprovar (i els mitjans de comunicació han fet
evidents) en els moments de màxima exigència d’aquest estiu així com davant els
forts aiguats caiguts.
Per tot açò, els
grups parlamentaris signants presenten a consideració́ les següents propostes
d’acord:
1.
El Parlament de les Illes Balears rebutja la privatització del 49% del capital d’AENA feta pel govern d’Espanya i
exigeix que no es procedeixi a efectuar cap iniciativa més de privatització dels aeroports d’AENA per les greus conseqüències que
açò pot comportar per a
l’economia de les Illes Balears així com per l’exercici, de manera equitativa i justa, del dret a la mobilitat
per part de les ciutadanes i ciutadans de les Illes Balears.
2.
El Parlament de les Illes Balears insta al govern d’Espanya a estudiar la
viabilitat econòmica i jurídica de la recuperació pública del capital d’AENA fins ara privatitzat, tot valorant de manera
prioritària l’interès general, la funció social i de dinamització econòmica
primordials dels aeroports, i prestant una especial atenció als efectes i conseqüències que la privatització ha tingut pels legítims interessos i el dret a la
mobilitat de les ciutadanes i els ciutadans de les Illes Balears. Així mateix, s’insta que l’estudi de viabilitat de la
reversió de la
privatització sigui
efectuat per experts de reconeguda solvència en matèria aeronàutica, econòmica
i jurídica i amb la participació i
coneixement del govern de les Illes Balears. El govern d’Espanya farà públics els resultats i les anàlisis efectuades.
3.
El Parlament de les Illes Balears constata que la privatització del 49% del capital d’AENA ha perjudicat clarament
l’interès general no només per la pèrdua de capacitat pública de decisió que ha comportat sinó també pel greu
malbaratament de recursos econòmics públics que ha significat, com fa evident
l’enorme i ràpida revalorització del
capital privatitzat, que, endemés, ha anat a parar en gran mesura a fons
inversors opacs, que han obtingut unes plusvàlues que van molt més enllà d’allò que els
poders públics han de sensatament permetre, sobretot si consideram que són
precisament públics (AENA i en última instància el govern d’Espanya) els
inductors i causants de les mateixes.
4.
El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de l’Estat a encetar de manera immediata la negociació amb el Govern de les Illes Balears d’un model descentralitzat de gestió dels nostres aeroports a favor de l’interès general
i els criteris de servei públic.
5.
El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de l’Estat a constituir un ens públic de gestió dels aeroports de les Illes Balears amb la participació de les institucions de la comunitat autònoma i la societat civil de les Illes Balears, d’acord amb el model de desenvolupament econòmic, turístic i
territorial de cadascuna de les Illes Balears.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada