dimarts, 20 d’octubre del 2015

Avui hem dit NO a la privatització d’AENA



Nel Martí: "L'Estat no afegeix 3'5M€ al descompte de resident per tenir una tarifa plana de 30€. En canvi, sí destina 3.679 M€ en AVE"


"Amb els beneficis d'AENA a les Illes, podríem tenir 2 tarifes planes, i no tenim res"



Fa dues setmanes es van reunir representants de MÉS per Menorca, de MÉS per Mallorca i de Comissions Obreres per parlar del procés de privatització d’AENA, de les seues conseqüències i de mesures per aturar-la i revertir-la.

La nostra postura, llavors, ja era molt clara. Resumíem: L’esquerra sobiranista aposta per la gestió pública i pròpia per garantir el servei públic, els drets laborals i un funcionament adequat a les necessitats i el model econòmic i social de cada illa.

Avui podem dir que a Mallorca tenen clar que una gestió pública i pròpia del seu aeroport és fonamental. A Menorca, idò, hem de tenir molt clar que és vital.

Avui s’ha aprovat al Ple del Parlament una PNL sobre la privatització d’AENA, signada al seu moment per MÉS per Menorca, MÉS per Mallorca, Gent per Formentera, Podem i PSIB-PSOE, i que podeu llegir aquí mateix:

Proposició no de llei sobre la privatització d’AENA


El govern d’Espanya ha privatitzat el 49% del capital d’AENA tot i els reiterats acords del Parlament, així com d’altres institucions de les Illes Balears, i ha donant l’esquena a les reiterades peticions de participació de les Illes Balears en la gestió i la presa de decisions dels nostres aeroports així com del manteniment de la gestió i titularitat pública dels mateixos.

La decisió del Consell de Ministres implica, en la pràctica, l’aprofundir en un model de gestió fortament centralitzat que s’ha vist accentuat per la important participació de capital privat promoguda per la privatització.

El Parlament i les principals institucions, partits, entitats i associacions de les Illes Balears s’han manifestat reiteradament sobre la importància capital dels nostres aeroports en la economia de les nostres illes, la mobilitat de les ciutadanes i els ciutadans i per a la nostra indústria turística, atès que més del 90% dels visitants depenen per a arribar precisament de les comunicacions aèries.

En aquest sentit, les institucions públiques i les entitats cíviques i socials han manifestat clarament la seva gran preocupació sobre les molt negatives conseqüències que pot comportar, a la llarga, la privatització d’AENA amb la destrucció de llocs de feina, la pèrdua de qualitat i drets laborals i de gestió del servei públic, així com de la pèrdua de control del propi model territorial i de la política turística per part de cadascuna de les Illes Balears.

Després d’un temps de funcionament del nou Consell d’Administració d’AENA, amb una forta presència d’interessos privats en el mateix, s’ha pogut constatar públicament que els únics beneficiaris de la privatització han estat, precisament, els inversos privats (molts del quals, endemés, amb fons d’origen si més no opac), que han obtingut unes importants i ràpides plusvàlues. Açò ha fet sospitar que el preu de sortida de les accions en la privatització va ser excessivament baix i que havia implicat, de fet, el malbaratament d’un bé públic com AENA que, endemés, no significava cap cost al pressupost públic sinó que, ben al contrari, donava i dóna beneficis. Fins ara, el Ministeri de Foment no ha pogut contrarestar aquestes fonamentades sospites ni amb arguments ni amb proves concloents.

Així mateix, hem pogut constatar que la privatització d’AENA no ha implicat cap millora ni en la gestió ni en el funcionament dels aeroports de les Illes Balears, car no ha significat cap benefici per a la competitivitat dels nostres aeroports ni per a la connectivitat (ni per a la turística ni la imprescindible de les ciutadanes i els ciutadans de les Illes Balears). Ben al contrari, es mantenen (i agreujats) els problemes de funcionament dels legítimament nostres aeroports, com s’ha pogut comprovar (i els mitjans de comunicació han fet evidents) en els moments de màxima exigència d’aquest estiu així com davant els forts aiguats caiguts.

Per tot açò, els grups parlamentaris signants presenten a consideració́ les següents propostes d’acord:

1.      El Parlament de les Illes Balears rebutja la privatització del 49% del capital d’AENA feta pel govern d’Espanya i exigeix que no es procedeixi a efectuar cap iniciativa més de privatització dels aeroports d’AENA per les greus conseqüències que açò pot comportar per a l’economia de les Illes Balears així com per l’exercici, de manera equitativa i justa, del dret a la mobilitat per part de les ciutadanes i ciutadans de les Illes Balears.

2.      El Parlament de les Illes Balears insta al govern d’Espanya a estudiar la viabilitat econòmica i jurídica de la recuperació pública del capital d’AENA fins ara privatitzat, tot valorant de manera prioritària l’interès general, la funció social i de dinamització econòmica primordials dels aeroports, i prestant una especial atenció als efectes i conseqüències que la privatització ha tingut pels legítims interessos i el dret a la mobilitat de les ciutadanes i els ciutadans de les Illes Balears. Així mateix, s’insta que l’estudi de viabilitat de la reversió de la privatització sigui efectuat per experts de reconeguda solvència en matèria aeronàutica, econòmica i jurídica i amb la participació i coneixement del govern de les Illes Balears. El govern d’Espanya farà públics els resultats i les anàlisis efectuades.

3.      El Parlament de les Illes Balears constata que la privatització del 49% del capital d’AENA ha perjudicat clarament l’interès general no només per la pèrdua de capacitat pública de decisió que ha comportat sinó també pel greu malbaratament de recursos econòmics públics que ha significat, com fa evident l’enorme i ràpida revalorització del capital privatitzat, que, endemés, ha anat a parar en gran mesura a fons inversors opacs, que han obtingut unes plusvàlues que van molt més enllà d’allò que els poders públics han de sensatament permetre, sobretot si consideram que són precisament públics (AENA i en última instància el govern d’Espanya) els inductors i causants de les mateixes.

4.      El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de lEstat a encetar de manera immediata la negociació amb el Govern de les Illes Balears dun model descentralitzat de gestió dels nostres aeroports a favor de linterès general i els criteris de servei públic.


5.      El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de lEstat a constituir un ens públic de gestió dels aeroports de les Illes Balears amb la participació de les institucions de la comunitat autònoma i la societat civil de les Illes Balears, dacord amb el model de desenvolupament econòmic, turístic i territorial de cadascuna de les Illes Balears. 

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada