Nel Martí, de MÉS per Menorca, recorda que aquests 16 milions prevists en el Conveni Estat-CAIB per al port nou de Ciutadella tenen per objecte actuacions d'adequació i millora de l'estació, accessos, fingers, etc., encara pendents i molt necessàries per donar un servei de qualitat als passatgers.
Les inversions que contemplava el conveni signat el 2010 (de 14 M€ inicials i 16 en addenda) es varen realitzar en la seva totalitat, avançant el Govern de les Illes els diners per fer aquestes inversions. No obstant això, en el cas del Port de Ciutadella les intervencions no tan sols varen excedir en un 279,45% el pressupost inicial, sinó que a més a més es van haver de finalitzar d'una manera provisional, al reconvertir uns magatzem en estació marítima. Amb aquesta iniciativa no de llei el que es pretén és que el govern central aboni la quantitat total al Govern de les Illes Balears (és a dir els 16 milions restants) i que aquest destini aquests recursos a resoldre les mancances del Port de Ciutadella que no varen ésser resoltes en el seu dia (nova estació marítima, fingers, millora moll de ribera, agitació interior, etc).
La priorització d'aquestes actuacions es farà d'acord amb el contingut del punt dos de la proposició no de llei:
El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de les Illes Balears a negociar amb l’Ajuntament de Ciutadella i el Consell Insular de Menorca les actuacions necessàries per a millorar el nou port de Ciutadella, posant especial interès en el transport de passatgers i mercaderies (nova estació marítima, fingers, millora del moll de ribera, agitació interior, etc), que s’han d’incloure en l’addenda entre el Ministeri de Foment i el Govern de les Illes Balears, a càrrec de les inversions previstes en la disposició transitòria novena.
"Les obres al port nou de Ciutadella estan inacabades, i funcionen amb instal·lacions provisionals, que donen mala imatge a l'illa i no permeten oferir un servei de qualitat. Això s'ha d'acabar, i els recursos per fer-ho hi són. L'únic que calia és que algú estigués disposat a batallar pels 16 milions d'euros compromesos en inversions estatutàries, en lloc de donar-los per perduts com havia fet el PP", explica el diputat-portaveu de MÉS per Menorca, Nel Martí.
Adjuntam la proposició no de llei que s'ha enregistrat avui al Parlament de les Illes Balears.
---------------------------------
PROPOSICIÓ NO DE LLEI per a la inversió de 16 milions d’euros en la millora i l’adequació del
port de Ciutadella de Menorca
L’Estatut d’Autonomia de les Illes
Balears, en el text aprovat per la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer,
estableix en el seu article 3 que la insularitat, com a fet diferencial, ha de
ser objecte de protecció especial, i que correspon als poder públics, d’acord
amb el que estableix la Constitució Espanyola, garantir les mesures necessàries
per evitar que del fet diferencial se’n puguin derivar desequilibris econòmics
o de qualsevol altre tipus que vulnerin el principi de solidaritat entre totes
les comunitats autònomes.
La disposició addicional sisena de
l’Estatut d’Autonomia preveu que una Llei de les Corts Generals regularà el
règim especial de les Illes Balears que reconeixerà el fet específic i
diferencial de la seva insularitat, i que correspondrà a l’Administració
General de l’Estat, en el marc d’aquesta llei, ajustar les seves polítiques
públiques a aquesta circumstància, especialment en matèria de transports,
infraestructures, telecomunicacions, energia, medi ambient, turisme i pesca.
La disposició transitòria novena de
l’Estatut d’Autonomia estableix que mentre no s’aprovi la modificació de la
Llei 30/1998, de 29 de juliol de Règim Especial de les Illes Balears i, en tot
cas, en un termini no superior a set anys, la inversió de l’Estat s’establirà atenent
la inversió mitjana per càpita realitzada a les Comunitats Autònomes de règim
comú.
En aplicació a l’establert en la
citada disposició transitòria novena, es va acordar que en les previsions per
als Pressuposts Generals de l’Estat es contempli una inversió a executar en la
Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el període 2008-2014, per un import
no inferior a 2.800 milions d’euros (suma que equival a uns 400 milions anuals).
Per a dur a terme aquesta inversió, l’Estat signà amb la CAIB convenis d’actuacions
d’acord amb les propostes i projectes formulats pel Govern de les Illes
Balears.
En aquest sentit, dia 29 de desembre
del 2010, el Ministeri de Foment i la CAIB van signar un conveni per a
l’execució de diverses actuacions en matèria d’infraestructura a les Illes
Balears, en el qual es va acordar finançar, entre d’altres projectes, una
inversió a favor del Port de Ciutadella de Menorca per valor de 30 milions
d’euros, dels quals 14 milions van ser transferits a la CAIB i han estat
executats i justificats, i 16 milions estan pendents d’una addenda.
Per tot l’exposat, el Grup Parlamentari
MÉS per Menorca i el Grup Parlamentari Socialista demanen al Parlament que sotmeti
a debat i aprovació les següents propostes de resolució:
El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de les Illes Balears i
el Govern de l’Estat a signar en el menor temps possible (i sempre abans de
finalitzar l’any 2016) l’addenda prevista en el Conveni entre el Ministeri de
Foment i el Govern de les Illes Balears, de dia 29 de desembre del 2010, que
preveu la transferència de 16 milions d’euros per a la millora i l’adequació
del Port de Ciutadella.
El Parlament de les Illes Balears insta el Govern de
les Illes Balears a negociar amb l’Ajuntament de Ciutadella i el Consell
Insular de Menorca les actuacions necessàries per a millorar el nou port de
Ciutadella, posant especial interès en el transport de passatgers i mercaderies (nova estació marítima, fingers,
millora del moll de ribera, agitació
interior, etc), que
s’han d’incloure en l’addenda entre el Ministeri de Foment i el Govern de les
Illes Balears, a càrrec de les inversions previstes en la disposició transitòria
novena.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada