El diputat Pep Castells considera que el text conté una notable manca de
sensibilitat i coneixement sobre la problemàtica de la indústria a les Illes
Més per Menorca presenta 32 esmenes al
projecte de Llei d’Indústria que s’ha de debatre al Parlament de les Illes
Balears. La coalició menorquinista pretén corregir un text que demostra poca
sensibilitat i escàs coneixement sobre la situació de la indústria a les
nostres Illes. El diputat Pep
Castells entén que el paquet d’esmenes
apunta a corregir les clamoroses mancances amb què el Govern ha presentat
aquest projecte de Llei.
En
definitiva, els menorquinistes cerquen fer una
acurada aportació perquè aquesta nova llei presti molta més atenció a la realitat i a la situació de
la indústria a les Illes Balears, i en particular, a la indústria menorquina.
En
concret, les aportacions de Més per Menorca s’adrecen a garantir, entre
d’altres:
1.
La fixació
de la compensació dels costos d’insularitat com a prioritat número 1 de la
política industrial de les Illes Balears, establint els objectius per millorar
aquesta compensació.
2.
L’alineació
de la política de formació professional
i de recerca i desenvolupament amb les necessitats de la indústria.
3.
La participació
del món empresarial en la definició de les polítiques d’indústria, amb la
creació d’un Consell de la Indústria.
4.
La
inclusió de les actuacions per garantir la viabilitat d’empreses en risc dins
la categoria de projectes industrials estratègics.
Una llei més atenta a la problemàtica específica
menorquina.
En
paral·lel a aquestes mesures, s’han inclòs esmenes adreçades a garantir una
adequada atenció a la problemàtica específica de la indústria menorquina:
5.
Garantia de presència i
participació en el Consell de la Industria.
6.
Establiment de ràtios
específiques per a la posada en marxa d’ensenyaments de formació professional.
7. Respecte a les competències
d’ordenació territorial del Consell Insular en la declaració per part del
Govern de projectes industrials estratègics.
8. Inclusió del tràfic marítim
interinsular en el sistema de compensacions dels costos d’insularitat.
9.
Més
per Menorca proposa la creació d’un nou
agent en la definició de les polítiques,
la naturalesa i funcions dels quan quedarien fixats en un nou article de la
Llei:
Consell de
la Indústria de les Illes Balears
1. El Consell de la Indústria
de les Illes Balears és l’òrgan de participació, consulta i assessorament del
Govern en matèria de política industrial, amb la finalitat d’estimular el consens i la unitat d’acció en
matèria d’indústria i coordinar els interessos públics i privats que hi
conflueixen.
2. Correspon al Consell de la
Indústria de les Illes Balears:
a. Proposar al Govern l’adopció
de mesures per a la promoció i el desenvolupament de la indústria de les Illes
Balears.
b. Conèixer i informar el
projecte del Pla Director d’Indústria de les Illes Balears
c. Conèixer i informar els
projectes de les disposicions reglamentàries que adopti el Govern de les Illes
balears en matèria d’indústria.
d. Proposar al Govern
projectes industrials estratègics, així com conèixer i informar els projectes
industrials estratègics que proposi la Conselleria competent en matèria
d’indústria.
e. Assessorar l’Administració
de la Comunitat Autònoma en matèria de seguretat industrial
f.
Les altres que s’estableixin reglamentàriament.
3. La composició i
funcionament del Consell de la Indústria de les Illes Balears s’establirà per
Reglament que, en tot cas, preveurà el següent:
a. En la seva composició es
garantirà la presència de les associacions empresarials sectorials
representatives dels diversos sectors de la indústria de les Illes Balears.
b. En la seva composició es
garantirà la presència de la indústria de les diverses illes.
c. Hi tindran representació
tots els consells insulars.
d. Es garantirà la
participació telemàtica i amb plens efectes de tots els seus membres.
e. Es garantirà la
participació efectiva dels seus membres establint una compensació adequada per
a tots aquells que no siguin representants de les administracions o d’entitats
que ja reben finançament per a la participació en òrgans consultius
f.
La possibilitat de crear comissions especialitzades, temàtiques, sectorials
o territorials.
4. El Consell de la Indústria
de les Illes Balears s’adscriu, sense dependència jeràrquica, a la conselleria
competent en matèria d’indústria i és presidida pel seu titular, a qui
correspon el nomenament dels seus membres, a proposta dels òrgans directius de
cadascun dels sectors representats o de les administracions implicades.
Addició d’un nou capítol sobre la formació, la recerca i
la innovació aplicades a la indústria.
Capítol
III. La formació, la recerca i la innovació aplicades a la indústria
Article
25. En la determinació del mapa escolar de formació professional inicial es
tindrà en compte la demanda de perfils professionals dels diversos clústers i
sectors industrials presents al territori.
Article
26. La ràtio mínima per posar en marxa titulacions de formació professional
inicial s’adaptarà a les dimensions de cada illa o, si escau, de cada clúster.
En cas que la demanda d’estudiants sigui inferior a la ràtio mínima, es podran
implantar estudis de formació professional inicial exclusivament en modalitat
dual.
Article
27. En els instruments de planificació de les polítiques de recerca i innovació
del Govern de les Illes Balears, es prestarà atenció preferent a les activitats
que s’adrecin a donar suport a les necessitats d’innovació i competitivitat
dels diversos sectors industrials presents a les Illes Balears, especialment en
el marc dels clústers que existeixin.
Compensació dels costos d’insularitat.
En
l’article 9, sobre actuacions en matèria de política industrial:
“La
política industrial de les Illes Balears ha d’anar dirigida a l’assoliment dels
objectius següents:
a)
Disminuir i compensar els efectes negatius de la insularitat respecte a una
competència real amb les empreses de la península.
(...)”
En
l’article 4, sobre Principis generals, afegir:
“d)
Promoure permanentment la correcció de les distorsions a les condicions de
competència de la indústria de les Illes Balears provocades pel fet insular”.
Introduir
una nova Disposició Addicional:
Disposició
addicional segona. Compensació del cost d’insularitat
Per tal de
compensar adequadament els efectes negatius de la insularitat respecte les
condicions bàsiques de competència, el Govern de les Illes Balears establirà
negociacions amb l’Administració General de l’Estat adreçades a l’assoliment
dels objectius següents:
-
Reducció de les tarifes portuàries als ports de les Illes Balears.
-
Reducció de les tarifes portuàries als ports de Barcelona i València per
als bucs que naveguin amb origen o destí a les Illes Balears.
-
Increment de la compensació del cost de noliejament de les mercaderies amb
origen o destí a les Illes Balears, tant per via aèria com marítima.
-
Incloure en el sistema de compensacions el transport interinsular de
mercaderies, tant de matèries primeres com de productes manufacturats.
-
Simplificació dels procediments de compensació.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada