dissabte, 30 de gener del 2016

Volem avaluar l'autogovern real de les Illes

Imatge d'arxiu del diari Ara


MÉS per Menorca i MÉS per Mallorca demanaran dilluns a la Mesa del Parlament que es creï una


COMISSIÓ D’ESTUDI PER AVALUAR L’AUTOGOVERN REAL DE LES ILLES BALEARS



En l'esmentada petició, MÉS per Menorca i MÉS per Mallorca exposen que:

"L'Estatut d'Autonomia , aprovat per les corts espanyoles el 25 de febrer de 1983, va ser percebut per una immensa majoria dels illencs com un instrument a favor de l’autogovern, d’acord amb la identitat pròpia i amb el fet diferencial de la plurinsularitat.

Trenta-tres anys després ens trobem amb la necessitat d’avaluar el nostre autogovern. Ha servit el sistema de les autonomies per a dotar les Illes Balears d’un autogovern real? En quins àmbits s'ha avançat i en quins altres s'ha retrocedit? Ha estat suficient l'autogovern definit per la Constitució espanyola i el Tribunal Constitucional per a garantir el benestar dels ciutadans de les Balears?

La realitat és que des de fa anys el legislador estatal exerceix les seves competències imposant, directament o indirecta, controls, límits o condicions a l’exercici de les competències autonòmiques. D’aquesta manera, la capacitat de les CCAA per fixar polítiques pròpies en àmbits materials socialment, políticament o econòmicament rellevants, s’ha anat reduint. De fet, en la major part dels casos les CCAA no disposen ni tan sols de la capacitat per adaptar polítiques alienes -europees i estatals- a les circumstàncies específiques de la respectiva CA, com ha estat el cas que ha viscut recentment la nostra comunitat autònoma, arran de diversos recursos d’inconstitucionalitat interposats pel Govern de l’Estat contra lleis autonòmiques. 

El Tribunal Constitucional ha contribuït també a impulsar l’expansió d’aquests mecanismes coordinadors, en abandonar la doctrina restrictiva que acotava la seva aplicació als àmbits competencials en els quals la Constitució atribuïa expressament a l’Estat la funció coordinadora (p.e. en matèria de sanitat o de planificació general de l’activitat econòmica), i substituir-la per una doctrina que considera que l’Estat pot exercir la potestat coordinadora en tots els àmbits materials en què té atribuïdes competències normatives, amb l’argument que en aquests casos l’Estat no pot desentendre's de l'execució autonòmica de la legislació estatal (STC 111/2012, de 24 de maig, per totes).

Per tot l’exposat considerem que és el moment d’avaluar l’autonomia a través d’una comissió d’estudi, vinculada a la Comissió d’Assumptes Institucionals, que analitzi l’estat real de l’autogovern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en l’àmbit de l’exercici del marc competencial definit en els articles 30, 31, 32, 33, 34, 35 i 36 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears."


A partir d'aquesta exposició de motius, i d’acord amb l’article 54 i 57 del Reglament del Parlament, MÉS per Menorca i MÉS per Mallorca demanen que el Parlament de les Illes Balears creï una  comissió no permanent d'estudi de la delimitació de les competències exclusives de l'EAIB del 2007, per acord de la Mesa del Parlament, a iniciativa pròpia, d’un grup parlamentari o de la cinquena part dels membres de la cambra, oïda la Junta de Portaveus.

Per altra banda, per a l’anàlisi dels grups parlamentaris i la redacció del dictamen en el sí de la comissió, propsen comptar amb l’aportació prèvia de l’Institut d’Estudis Autonòmics, l’Advocacia de la Comunitat Autònoma i el Consell Consultiu de les Illes Balears, com a òrgans de consulta i assessorament jurídics, a més, si cal, de juristes de reconegut prestigi, perquè sistematitzin i valorin cada competència de la CAIB i delimitin la capacitat real d’autogovern en aquell àmbit, en el context actual definit pel marc jurídic i jurisdiccional estatal i europeu.

També a semblança del que preveu l’article 55 del Reglament, MÉS per Menorca i MÉS per Mallorca proposen que les conclusions de la comissió no permanent d'estudi, que es recolliran en un dictamen, s'elevin al Ple la Cambra per a la seva aprovació i publicació en el BOPIB, amb trasllat al Govern de les Illes Balears.

Concretament, el text literal de la petició a la Mesa és el següent:

Els grups parlamentaris MÉS per Menorca i MÉS per Mallorca, d’acord amb el que preveu l’article 57 del Reglament del Parlament, sol·liciten a la Mesa del Parlament, una vegada oïda la Junta de Portaveus, la creació d’una comissió no permanent d'estudi de la delimitació de les competències exclusives de l'EAIB del 2007. Aquesta comissió no permanent elaborarà un pla de treball, en el qual tindrà en compte les aportacions dels òrgans de consulta i assessorament de la CAIB, i podrà nomenar una ponència i requerir, si així ho considera,  la compareixença d’especialistes adients per a la redacció del dictamen.

Les conclusions de la Comissió no permanent d'estudi es recolliran en un dictamen que s'elevarà al Ple la Cambra per a la seva aprovació i publicació en el BOPIB, amb trasllat al Govern de les Illes Balears.

La comissió d’estudi haurà de presentar les seves conclusions en forma  de dictamen en el termini màxim d’un any des de l’aprovació del present acord.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada