dimecres, 5 d’agost del 2015

"Els menorquins i illencs en el 2016 tampoc serem AVE"

Mentre l'AVE es torna a endur la major part de la inversió en infraestructures, l'Estat no preveu 3,5 milions d'euros per implementar la tarifa plana universal de 30 euros



Efectivament, els pressuposts de l’Estat per al 2016 són uns pressuposts de consolidació, diu Nel Martí, diputat menorquinista: “es consolida la marginació de Menorca i les Illes en la mesura que no es romp amb el deute històric en finançament i inversions, i no s'afronten els grans reptes de connectivitat”.

Inversions


Nel Martí acusa l’Executiu Rajoy de manipular les xifres i fer creure el que no és. La realitat, a parer del diputat de MÉS per Menorca, és que en el pressuposts del 2016 no es millora el finançament de la Comunitat Autònoma ni es fa front al deute històric d'inversions a Menorca. Martí recorda que per ara una de les majors inversions que ha fet l'Estat a Menorca durant els darrers anys ha estat la dessalinitzadora, i està aturada. “Cal trobar un futur a aquesta infraestructura en el marc d’una gestió insular de l’aigua, i açò passa necessàriament per adequar i acabar la inversió en funció de l'ús i funció que se li assigni. En aquest sentit no hi ha cap previsió pressupostària”.

En aquest sentit, el diputat constata que tampoc es preveu cap partida econòmica per evitar que la futura posada en marxa de la dessalinitzadora suposi un increment del cost del consum d'aigua.

Transport aeri i marítim


“L'Estat a l'hora de fer els nombres actua amb un cinisme intolerable. Quan parla de la bonificació de passatgers per viatjar amb avió o vaixell, aquesta s'assigna com a aportació a les Illes Balears; però quan es parla d'inversió en AVE aquesta es distribueix entre totes les comunitats autònomes. Però les xifres oficials segueixen sent insultants”. Segons el PGE:
  1. La inversió total per a infraestructures el 2016 puja als 9.492,5 milions d'euros, el que suposa un increment de només 9,74 milions d'euros respecte el 2015. El 45,5% d'aquests fons van destinats a ferrocarrils, fonamentalment a la construcció de fins a 1.000 km d'AVE.
  2. En canvi l'aportació a les Illes en forma de bonificació a passatgers residents a les Illes és de 103 milions per viatgers en avió i 24 en vaixell.
L'Estat torna a oblidar que el nostre AVE es diu avió, i no contempla cap aportació per a implantar el model que Menorca ha reivindicat, la tarifa plana universal de 30 euros. Segons l'estudi fet per Avio Consulting 2012 SL, per encàrrec del Consell Insular de Menorca, es necessiten 3,5 milions d'euros addicionals per substituir l'actual model de bonificació per residència pel model de tarifa plana.

Tampoc no es preveu cap partida per implementar la OSP entre Menorca i Barcelona, en mesos puntuals de l'hivern, per a garantir una connectivitat mínima i uns preus assequibles.

Nel Martí també insisteix en un altre oblit: que l’Estat aboni el 50% (ara només aporta el 25%) del preu final del bitllet en les rutes de transport marítim entre illes als ciutadans i ciutadanes amb residència a les Illes Balears. Açò significa que en aquests moments hem de ser els mateixos illencs qui, a través del pressupost de la CAIB, hem d'aportar l'altre 25% perquè finalment el descompte sigui del 50%, equiparable amb el transport aeri.

Esmenes de MÉS per Menorca


En aquest sentit, Nel Martí anuncia que el seu grup presentarà esmenes al PGE a través de Compromís i ERC perquè contempli l'adequació de la dessalinitzadora a una gestió insular de l'aigua, la tarifa plana universal, la OSP Menorca-Barcelona i l'ampliació de la bonificació marítima.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada