dimecres, 5 d’abril del 2017

Més per Menorca presenta 32 esmenes a la Llei d’Indústria per corregir clamoroses mancances en el projecte del Govern

El diputat Pep Castells considera que el text conté una notable manca de sensibilitat i coneixement sobre la problemàtica de la indústria a les Illes




  Més per Menorca presenta 32 esmenes al projecte de Llei d’Indústria que s’ha de debatre al Parlament de les Illes Balears. La coalició menorquinista pretén corregir un text que demostra poca sensibilitat i escàs coneixement sobre la situació de la indústria a les nostres Illes. El diputat Pep Castells entén que el paquet d’esmenes apunta a corregir les clamoroses mancances amb què el Govern ha presentat aquest projecte de Llei.

En definitiva, els menorquinistes cerquen fer una acurada aportació perquè aquesta nova llei presti molta més atenció a la realitat i a la situació de la indústria a les Illes Balears, i en particular, a la indústria menorquina.

En concret, les aportacions de Més per Menorca s’adrecen a garantir, entre d’altres:

1.      La fixació de la compensació dels costos d’insularitat com a prioritat número 1 de la política industrial de les Illes Balears, establint els objectius per millorar aquesta compensació.

2.      L’alineació de la política de formació professional  i de recerca i desenvolupament amb les necessitats de la indústria.

3.      La participació del món empresarial en la definició de les polítiques d’indústria, amb la creació d’un Consell de la Indústria.

4.      La inclusió de les actuacions per garantir la viabilitat d’empreses en risc dins la categoria de projectes industrials estratègics.

Una llei més atenta a la problemàtica específica menorquina.

En paral·lel a aquestes mesures, s’han inclòs esmenes adreçades a garantir una adequada atenció a la problemàtica específica de la indústria menorquina:

5.      Garantia de presència i participació en el Consell de la Industria.

6.      Establiment de ràtios específiques per a la posada en marxa d’ensenyaments de formació professional.

7.    Respecte a les competències d’ordenació territorial del Consell Insular en la declaració per part del Govern de projectes industrials estratègics.

8.  Inclusió del tràfic marítim interinsular en el sistema de compensacions dels costos d’insularitat.


9.       
Creació del Consell de la Indústria de les Illes Balears

Més per Menorca proposa la creació d’un nou agent en la definició de les polítiques, la naturalesa i funcions dels quan quedarien fixats en un nou article de la Llei:
Consell de la Indústria de les Illes Balears
1.  El Consell de la Indústria de les Illes Balears és l’òrgan de participació, consulta i assessorament del Govern en matèria de política industrial, amb la finalitat  d’estimular el consens i la unitat d’acció en matèria d’indústria i coordinar els interessos públics i privats que hi conflueixen.

2.  Correspon al Consell de la Indústria de les Illes Balears:

a.  Proposar al Govern l’adopció de mesures per a la promoció i el desenvolupament de la indústria de les Illes Balears.
b.  Conèixer i informar el projecte del Pla Director d’Indústria de les Illes Balears
c.  Conèixer i informar els projectes de les disposicions reglamentàries que adopti el Govern de les Illes balears en matèria d’indústria.
d.  Proposar al Govern projectes industrials estratègics, així com conèixer i informar els projectes industrials estratègics que proposi la Conselleria competent en matèria d’indústria.
e.  Assessorar l’Administració de la Comunitat Autònoma en matèria de seguretat industrial
f.   Les altres que s’estableixin reglamentàriament.

3.  La composició i funcionament del Consell de la Indústria de les Illes Balears s’establirà per Reglament que, en tot cas, preveurà el següent:

a.  En la seva composició es garantirà la presència de les associacions empresarials sectorials representatives dels diversos sectors de la indústria de les Illes Balears.
b.  En la seva composició es garantirà la presència de la indústria de les diverses illes.
c.  Hi tindran representació tots els consells insulars.
d.  Es garantirà la participació telemàtica i amb plens efectes de tots els seus membres.
e.  Es garantirà la participació efectiva dels seus membres establint una compensació adequada per a tots aquells que no siguin representants de les administracions o d’entitats que ja reben finançament per a la participació en òrgans consultius
f.   La possibilitat de crear comissions especialitzades, temàtiques, sectorials o territorials.

4.  El Consell de la Indústria de les Illes Balears s’adscriu, sense dependència jeràrquica, a la conselleria competent en matèria d’indústria i és presidida pel seu titular, a qui correspon el nomenament dels seus membres, a proposta dels òrgans directius de cadascun dels sectors representats o de les administracions implicades.

Addició d’un nou capítol sobre la formació, la recerca i la innovació aplicades a la indústria.

Capítol III. La formació, la recerca i la innovació aplicades a la indústria

Article 25. En la determinació del mapa escolar de formació professional inicial es tindrà en compte la demanda de perfils professionals dels diversos clústers i sectors industrials presents al territori.
Article 26. La ràtio mínima per posar en marxa titulacions de formació professional inicial s’adaptarà a les dimensions de cada illa o, si escau, de cada clúster. En cas que la demanda d’estudiants sigui inferior a la ràtio mínima, es podran implantar estudis de formació professional inicial exclusivament en modalitat dual.
Article 27. En els instruments de planificació de les polítiques de recerca i innovació del Govern de les Illes Balears, es prestarà atenció preferent a les activitats que s’adrecin a donar suport a les necessitats d’innovació i competitivitat dels diversos sectors industrials presents a les Illes Balears, especialment en el marc dels clústers que existeixin.

Compensació dels costos d’insularitat.


En l’article 9, sobre actuacions en matèria de política industrial:

“La política industrial de les Illes Balears ha d’anar dirigida a l’assoliment dels objectius següents:
a)     Disminuir i compensar els efectes negatius de la insularitat respecte a una competència real amb les empreses de la península.
(...)”

En l’article 4, sobre Principis generals, afegir:

“d) Promoure permanentment la correcció de les distorsions a les condicions de competència de la indústria de les Illes Balears provocades pel fet insular”.
Introduir una nova Disposició Addicional:

Disposició addicional segona. Compensació del cost d’insularitat

Per tal de compensar adequadament els efectes negatius de la insularitat respecte les condicions bàsiques de competència, el Govern de les Illes Balears establirà negociacions amb l’Administració General de l’Estat adreçades a l’assoliment dels objectius següents:

-          Reducció de les tarifes portuàries als ports de les Illes Balears.
-          Reducció de les tarifes portuàries als ports de Barcelona i València per als bucs que naveguin amb origen o destí a les Illes Balears.
-          Increment de la compensació del cost de noliejament de les mercaderies amb origen o destí a les Illes Balears, tant per via aèria com marítima.
-          Incloure en el sistema de compensacions el transport interinsular de mercaderies, tant de matèries primeres com de productes manufacturats.

-          Simplificació dels procediments de compensació.



Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada