![]() |
Nel Martí
Portaveu-diputat
Més per Menorca
al Parlament
|
Mallorca,
Menorca, Eivissa i Formentera tenen un dret civil propi, comú, diferenciat, que regula aspectes com el règim
econòmic familiar, les successions, el patrimoni o la societat rural menorquina,
entre d’altres; i els regula de forma singular i de forma preferent respecte
del dret civil estatal (Codi Civil). El dret civil comú de les Illes Balears
està avui recollit i legitimat en el Decret Legislatiu 79/1990, de 6 de
setembre, pel qual s'aprova el text refós de la Compilació del Dret Civil de
les Illes Balears, i el qual és objecte en aquests moments de modificació en
el Parlament de les Illes Balears.
El dret civil és, juntament amb la
llengua, la cultura i la història, l’expressió dels nostres orígens, i de la nostra
forma d’entendre la vida privada, com a poble. Es tracta de drets anteriors a la Constitució espanyola -l’origen dels
quals deriven de les institucions d’autogovern pròpies-, que aquesta reconeix i
empara (en l’art 149), i que l’Estatut d’Autonomia recull com a competència
exclusiva a desenvolupar (art. 30.27 i 54.1).
Efectivament, les Illes Balears, com Aragó, Catalunya, País
Basc, Navarra i Galícia, disposen del seu dret civil, diferenciat del dret
civil d’aplicació a la resta de l’Estat espanyol,
fruit dels nostres orígens, costums i història, com a poble i com a pobles. En
singular i en plural. En singular perquè el dret civil propi recollit a la
Compilació de Dret Civil Balear de l’any 1961, i modificada l’any 1990, té el
seu origen en la Carta de Franquesa atorgada per Jaume I als pobladors de Mallorca, i que va regir a tot el Regne de
Mallorca. I en plural, perquè el dret civil de l’arxipèlag, a semblança del que
va caracteritzar la governació del Regne de Mallorca, va respectar les normes i
els costums de cada una de les illes. És per açò
que el Dret Civil de les Illes Balears, recollit en forma de Compilació,
s’estructura en tres llibres, un per cada territori insular, dels quals el II
és específic de Menorca.
Un altre aspecte que cal tenir molt present per entendre la
rellevància de la modificació legislativa actual és el fet que la Compilació de
Dret Civil de les Illes Balears, com a forma preferent i supletòria de regir el
dret civil, pot ser un instrument potentíssim per a millorar la cohesió i la
justícia socials. Preferent i supletori vol dir que el dret civil aplicable és
el comú de les Illes Balears, i que per a tot el que aquest no prevegi
s’aplicarà subsidiàriament el Codi Civil i el dret civil estatal. La regulació, actualització i
desenvolupament del dret civil és clau dins de qualsevol societat moderna, ja
que regula les relacions dels ciutadans dins l’àmbit privat i es converteix, en
conseqüència, en un element d’identificació i cohesió social.
És cert emperò que avui el dret civil comú de les Illes
Balears, i en concret la Compilació, és percebuda –a més de ser molt
desconeguda- com un cos fossilitzat, com una mòmia jurídica. I en certa manera
és així. Amb el Decret de Nova Planta es produeix
la desaparició de l’organització institucional, en especial la institució
legislativa, que va fer impossible el desenvolupament del dret civil propi que
va quedar “fossilitzat”, sense possibilitat d’actualitzar-se. Una vegada
recuperades les institucions legislatives i d’autogovern, tot i tenir la
competència plena en dret civil, l’activitat o el bagatge legislatiu dels
darrers trenta anys ha estat magre, ben magre, perquè respecte d’altres
comunitats autònomes que han desenvolupat, i molt, el seu dret civil propi,
aquí l’únic que hem fet durant aquests trenta anys ha estat tres lleis sobre la
Compilació del Dret Civil balear i tres lleis sectorials: la Llei de parelles
estables, la Llei de voluntats anticipades i la Llei de mediació familiar. Vet
aquí la importància de la seva d’actualització, ampliació i desenvolupament.
L’aposta
de l’actual modificació de la Compilació és per tant molt clara: enfortir,
ampliar, actualitzar i desenvolupar el Dret Civil de les Illes Balears. Perquè
un instrument jurídic només serà útil si és permanentment revisat i
actualitzat, de manera que respongui a les noves realitats i a les noves
necessitats i aspiracions.
Al
projecte de modificació de la Compilació presentat pel Govern de les Illes
Balears, MÉS per Menorca ha presentat vàries esmenes amb la voluntat de
millorar i ampliar la seva reforma, introduint qüestions tan importants com la
pensió compensatòria de la convivència en els matrimonis sotmesos a separació
de béns; protegir la unitat familiar davant els deutes del cònjuge titular únic
de l’habitatge familiar; o eliminar la separació i el divorci de l’article 4.3
de manera que ambdues no permetin la revocació de donacions entre cònjuges.
En
qualsevol cas, pel que fa a les especificitats menorquines de la modificació
volem destacar tres novetats: la successió intestada a favor dels consells
insulars i ajuntaments, la revisió i modernització de la societat rural
menorquina com a societat civil particular, i l’herència en vida.
Herència en vida
En
aquests moments l’article 65 del Llibre II específic per a Menorca exclou
l’illa d’una figura vigent a Mallorca: la definició, o la liquidació de legítima;
a Eivissa i Formentera, que permeten heretar en vida. Amb la modificació
d’aquest article s’eliminarà l’excepció de manera que s’estableix la vigència
de la definició a Menorca, amb la mateixa regulació prevista en el règim
successori a Mallorca. Açò permetrà la seva aplicabilitat a la nostra
illa i acostarà als menorquins una institució que els pot aportar força
avantatges, ja que permet transmetre el patrimoni en vida als hereus amb la
fiscalitat pròpia de les successions, que és força més favorable que
l’aplicable a les donacions inter vivos.
Les avantatges fiscals són molt importants, especialment
després de la Sentència del Tribunal Suprem que estableix que una donació en
vida equival a una herència. De forma molt sintètica es pot resumir així. En
una transmissió en vida entre pares i fills, que s’entén com una venda, es paga
un 7% d’impost de successions i entre un 19-23% d’IRPF. Amb la definició,
entesa com una herència en vida, en la qual l’hereu ha de renunciar a la
legítima, es paga un 1% d’impost de successions i a partit de la sentència del
Tribunal Suprem, un 0% d’IRPF, és a dir igual que una herència després de mort.
(Tot açò per a quanties inferiors a 700.000 euros. Per a quantitats superiors
tant l’impost de successions com el de patrimoni s’incrementen de manera
progressiva).
Val a dir que la Sentència del Tribunal Suprem és del
9 de febrer del 2016 i que es refereix a l’aportació
gallega, però que s’espera que també sigui efectiva a la definició, figura
vigent a Mallorca i que ara es vol fer extensiva a Menorca.
En definitiva, l'ampliació
de la definició i la donació universal a Menorca, figures típiques de Mallorca,
és una
equiparació a nivell d’Illes Balears raonable, justa i beneficiosa –també
fiscalment- per als menorquins.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada