dilluns, 16 de novembre de 2015

“Canvi de prioritats, canvi de model econòmic i canvi de finançament de l’Estat”

Camiseta que lluiran els diputats de Més per Menorca

Residència de malalts i Centre Bit, dues apostes a Menorca del pressupost 2016


MÉS per Menorca anuncia que votarà a favor de la presa en consideració del projecte de pressupost de la CAIB per al 2016


Per a Nel Martí, portaveu de MÉS per Menorca “no és possible canviar en quatre mesos o en un any el que ha destruït el PP en quatre anys”, i per açò en el pressupost presentat pel Govern “no hi és tot, però tot el que hi ha és prioritari”.

Per a Martí el pressupost del 2016 té dues grans debilitats: moltes qüestions prioritàries a resoldre i moltes dificultats de finançament per a executar-les. En aquest sentit, Martí destaca les greus dificultats de fer un pressupost en un país pràcticament “intervingut” per l’Estat a través del dèficit fiscal, de la manca d’inversions, del no reconeixement del fet de la insularitat, del no compliment del compromisos legals,.... que generen un deute inassumible i que només es pot cobrir amb préstecs del propi Estat, que imposa les seves condicions.

Si sumam 2000-3000 milions d’euros de dèficit fiscal, més 238 milions de mitjana en inversions de l’Estat que no tenim, més els quasi 1000 d’inversions estatutàries que ens deu l’Estat, més la manca d’un REB que respongui als 8.507 milions que segons l’UIB perd cada any les Illes Balears en costos d’insularitat, etc. tindríem un pressupost de com a mínim un 50% més. I amb 2000 milions més les coses serien d’una altra manera.

“L’Estat, el grup Foment, preveu gastar per al 2016 10.129 milions d’euros (del 13.117 milions d’inversió de l’Estat), dels quals 5.460 es dedicaran a ferrocarrils, dels quals 3.679 es gastaran en AVE. Què farà l’Estat per a millorar (no mantenir) el dèficit de connectivitat que té les Illes? Res, res!! I açò que l’Estat no ha de posar ni un euro per eixugar dèficit d’AENA, perquè no en té. El 2015 els aeroports de les Illes tindran uns beneficis globals de 220 milions. I noltros no podem tenir una línia regular d’avions que comuniqui les illes entre sí i aquestes amb les principals ciutats de l’Estat, Barcelona, Madrid i País Valencià?”, reflexiona Martí.

I amb el pressupost d'un país “intervingut” que es pot fer? Doncs estirar un poc més la corda i generar alguns ingressos per fer front a dos reptes: canvi de model econòmic i respondre a les prioritats socials.

Per als menorquinistes, els comptes que ha presentat el Govern inclouen quatre grans diferències respecte als pressuposts anteriors:

-  un increment de la pressió fiscal a les rendes més altes (una política fiscal "redistributiva", que implica incrementar els tributs a un 2% de la població)
-  l'aplicació de l’impost per estàncies turístiques (que per a MÉS per Menorca està lligada a un canvi de model econòmic)
 l'increment de la despesa social (que suposa més del 80% de la despesa de les conselleries, i que permetrà assumir una renda social, un pla d’ocupació per a joves i per a majors de 45 anys, recuperar la targeta sanitària per a tothom,...)
- i l’aposta per dotar de més autonomia els consells amb un increment de partides no finalistes.

De definitiva, suposa iniciar el procés per a revertir el full de ruta del PP, el Plan economico-financiero de reequibibrio 2012-2014 amb el qual va aplicar retallades en els drets laborals i en els drets socials, i posar així “les finances al servei de les persones, al servei d’una nova economia i al servei d’una nova comunitat, que serà autònoma o no serà”.

Residència de malalts i Centre Bit

Nel Martí destaca dues actuacions en clau menorquina que seran una realitat gràcies al pressupost del 2016, la residència per a malalts i familiars de Menorca, Eivissa i Formentera, i el Centre Bit a Alaior. Dues actuacions que expressen molt bé l’aposta pel canvi d’economia i la prioritat social en la despesa.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada